Film Království nebeské

V 11. století mohl kde kdo vyrazit do Svaté země zabíjet tamní obyvatele, protože "Bůh to tak chtěl". V epické, skoro tří hodinové podívané tvůrce slavného Gladiátora Ridleyho Scotta vyrazil i bývalý kovář a novopečený šlechtic Balian (Orlando Bloom).

Godfrey z Ibelinu: "Jednou jsem bojoval dva dny s šípem zapíchnutým ve varleti."

Balian (Orlando Bloom) nemá co ztratit, jeho žena nedávno potratila a žalem si sáhla na život. Hlína nad jejím tělem je ještě čerstvá, přesto si Balian s rozhodnutím dává načas. Když v záchvatu spravedlivého vzteku mrskne do ohně s místním proradným knězem, už mu ani nic jiného nezbývá. Přijímá nabídku barona Godfreyho z Ibelinu (Liam Neeson), který "poznal jeho matku", a vyráží s ním do Jeruzaléma.

Záhy se stává rytířem, který má chránit křehký mír mezi králem Jeruzaléma Balduinem IV. (Edward Norton) a Saladinem (Ghassan Massoud) disponujícím několikanásobnou přesilou saracénů. A je co chránit, protože fanatičtí Templáří v čele s proradným Reynaldem z Chatillonu (Brendan Gleeson) a nástupcem jeruzalémského trůnu Guyem z Lusignanu (Marton Csokas) napadají mírumilovné karavany a snaží se vyvolat zbytečnou, navzdory jejich přesvědčení předem prohranou, válku.

Okolnosti z Baliana brzy udělají milence princezny Sibyly (Eva Green) a jeho zatvrzelost jediného obránce dobývaného Jeruzaléma, který stojí mezi bezbrannými civilisty a Saladinovými pomstychtivými hordami. Jaký je základní rozdíl mezi Balianem a gladiátorem Maximem? Balianovi s hezkou tváří Orlando Blooma lze jen s obtížemi uvěřit, že coby v podstatě přirozený talent by dokázal chladnokrevně pobít pětinásobnou přesilu. Přesto nepřátele pere jako sedlák cepem. Nebo právě proto?

Mezi Gladiátorem a Královstvím nebeským je ale i jistá podoba. Království nebeské začíná prologem s hutnou atmosférou (Balianovo rozhodnutí stát se křižákem a následný boj vojáků s ostatními křižáky o pronásledovaného vraha - v Gladiátorovi to je scéna bitvy Římanů s barbarským kmenem), posléze ale více či méně rozbředne v poměrně standardní "hollywoodskou" podívanou s patetickými dialogy.

kralovstviŠkoda, že Scott neudrží syrový styl vyprávění i po celý zbytek filmu. I když na plátně krev stříká, není to totéž, jako při prvním boji tohoto filmu, kdy mimochodem scénárista odpraví dvě potenciálně velmi zajímavé vedlejší postavy. Kam až to mohli drsňák s vikingskou vizáží a křižácký maur dotáhnout? Na obranné valy Jeruzaléma přeci jen ne, protože Scott včas "uklidí" kohokoliv, kdo by mohl zhatit Balianovo velké závěrečné sólo. Zmizí především charismatický Tiberias výborně podaný Jeremy Ironsem…

Z dalších herců zaujmou uhrančivý Ghassan Massoud a Edward Norton, který celou dobu hraje s maskou na tváři, protože postava krále Balduina trpí leprou. Klidný, uchu lahodící hlas a ušlechtilé myšlenky jsou v přímém kontrastu k nemocí zohyzděné tváři. S Orlandem Bloomem pomalu začínám mít problém podobný tomu s Leonardem Di Capriem. Má moc hezkou tvář na to, aby mě přesvědčil, že jím hraná postava může být dokonale zralým a podle potřeby zlým mužem.

Na Království nebeském tak nakonec zůstávají nejzajímavější rozpory mezi křesťanskou a islámskou vírou. Žádné, aspoň v tomhle filmu, v podstatě nejsou. Na obou stranách pronášejí postavy nesmyslné věty ve stylu: "Bůh chce, abychom šli a všechny zabili." A jak v jedné scéně poznamenává i Balian, "jejich" motlitby jsou stejné jako ty "naše".

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Kingdom of Heaven
USA / Španělsko / VB 2005, 145 min.