Recenze od Romana: Lamb - Remixed

Dvojici Lamb asi netřeba nikomu představovat. Jejich hudba je prostě kouzelná. Za ty léta, co nám Lamb dělají radost svými singly a alby už to chtělo nějakou tu Best Ofku, takže jsem moc rád, že konečně dorazila na pulty obchodů a že není jen tak ledajace odbytá. Co skladba, to remix velké hvězdy taneční scény. To všechno na dvou CDčkách, což znamená pořádně dlouhý mejdan.

Na ploše 20 zremixovaných tracků a bezmála 130 minut si pochutnají nejen milovníci tvorby Andyho Barlowa a zpěvu Luise Rhodes. Na své si určitě přijdou i ti, kteří Lamb objevili třeba až nedávno a mají rádi inteligentní taneční muziku v žánrech drum'n'bass, breakbeat nebo downtempo. Mnohem víc vám ale asi napoví jednotliví autoři remixů, takže si pojďme ty nejdůležitější představit:

Hned na úvod vám Tom Middleton představí svojí deep houseovou vizi skladby What Sound. V příjemném nerovném rytmu podpořeném tribalovými efekty se propracujete k dalšímu známému jménu, A Guy Called Gerald. Ten na rozdíl od melancholického Middletona servíruje velmi syrovou porci zlámaných beatů v alternativní verzi skladby Cottonwool. Další nášup zlámaných rytmů, která si bere trošku z trip-hopu a trošku z hard-stepu si vychutnáte v podání projektu Wagon Christ, který remixoval skladbu God Bless. V rytmicky zašmodrchaném celku vyniká jazzová náladička a spousta živých instrumentů, obzvláště pak basa. Neučesaný projev má i alternativní mix skladby Gold, který zhotovil zvukový malíř Mr. Scruff, avšak oproti dalšímu remixu od Autechre, je tato verze obyčejnou popinou. Autechre znějí značně nepozemsky a určitě zamotají hlavu nejednomu, méně zkušenějšímu, posluchači. Ale co lepšího si v daném stylu poslechnout, než právě Autechre. Jejich sedmi a půl minutový výlet za hranice všední hudební reality je pro mě jedním z nejlepších na této kompilaci. Dalším matadorem světové taneční scény je dozajista Klute. V jeho podání se skladba Little Thingsmění v líbivý a melodický drum´n´bass. Čekal jsem ještě o něco zběsilejší rytmus, ale takhle je to snad ještě lepší. Vynikající breakbeatový remix skladby Gabriel má na svědomí Si Begg. Strhující náboj celého remixu mě dočista uchvátil a přidávám ho společně s remixem od Autechre ke skupince těch nejlepších remixů. Z prvního CD stojí za zmínku ještě malebný ambientní remix skladby Heaven od projektu Funkstörung.

Druhé CD otevírá přemýšlivý ambientní remix skladby Alien od Photeka. Více svěžejší atmosféru, přesto zadumanou nabízí dvojice Kruder & Dorfmeister v remixu skladby Trans Fatty Acid. A do třetice všeho dobrého ještě jedna zadumaná v breakbeatovém obalu od dvojice Rae & Christian, kteří si vzali na mušku singl All In Your Hands. O něco zábavnější pohled má Andy Votel v chilloutovém remixu skladby B.Line. Snad ale nejtanečnější track z obou CDček má na svědomí projekt Global Communicaton, ve kterém má prsty například Tom Middleton. Přestože jejich albová tvorba je převážně ambientního charakteru, remix singlu Gorecki je ve svěžím drum´n´bassovém rytmu. Nečekaným zpestřením na dvojalbu remixů jsou dva remixy s rovným beatem. Jeden z nich má na svědomí 2stepový král MJ Cole (Gabriel) a druhý projekt Dead Guys (Wonder). Přestože v případě remixu MJ Colea jde o netradičně tvrdý rovný beat, vlivy 2stepu a garážové muziky jsou v něm také dost patrné. Dead Guys vsadili na typický učesaný disko houseík, který se možná mezi ostatní tracky na tomto CD ani nehodí. Proč tu ale je, napíšu hned vzápětí. Předposlední remix skladby Sweet si vzal do parády projekt Soulchild. Vznikl z toho celkem nemastný a neslaný track kombinující houseovou a kytarovou muziku. V tomto případě dostala více prostoru ta houseová složka, přesto anebo právě proto mi tento song nejde moc pod kůži. Úplně na závěr jsem si však ještě spravil chuť na dalším výborném remixu skladby Cottonwool, který tentokrát udělali Fila Brazillia. Krásný rytmický kousek, u kterého budete tančit do poslední minuty.

Abych se ještě vrátil k tomu, proč na albu je pár remixů, které vám mohou připadat jako "do počtu". Kdyby bylo pouze na Lamb samotných, tyhle skladby by se na albu nikdy neobjevily.

V případě tohoto CD však měla prostě větší slovo vydavatelská firma, která si i navzdory kritičtějším ohlasům ze strany interpretů prosadila několik remixů, které takzvaně "zvednou prodej". Proto jsou třeba na desce dva výše zmíněné disko-houseové remixy od projeků Dead Guys a Soulchild. Dokonce Andymu není po chuti ani remix MJ Colea a Luise si zase příliš často neposlechne Mezzowave Remix jejich skladby Please.

I přes těch několik málo slabších tracků na závěr druhého CD je tohle remixové dílko velmi vyrovnané a vyspělé. Při jeho poslechu jsem se výborně bavil, bez problému jsem vydržel ty dvě hodinky a dal bych si klidně i víc. Nezbývá mi tedy nic jiného, než vám také všechno tohle doporučit.

Hodnocení: 89%

Lamb – Remixed

formát: 2CD