Hudební recenze: Junkie XL - Today

Spousta z vás má jistě Junkieho XL stále ve velmi živých vzpomínkách z dosud posledního dílu české mutace festivalu Creamfields. V zelené košili a slušivé kravatě tam tenkrát rozpoutal taneční peklo a nejen pro mě to bylo vlastně to nejlepší, co Creamfields v roce 2004 nabídly. V té době to už byl celý rok, co měl Tom Holkenborg aka Junkie XL na světě svojí nejlepší desku Radio JXL a další dva roky mu trvalo, než dal dohromady jejího nástupce. Ten čas nadešel právě teď a album Today tedy definitivně vyjde 24. dubna na labelu Roadrunner Records, kde již vyšel stejnojmenný singl z tohoto alba.

Junkie nevydává alba příliš často. Výjimku tvořilo pouze ranné období jeho kariéry, kdy v letech 1997 a 1998 vydal hned dvě desky. Souvislost s jeho současnou tvorbou v nich ale nehledejte. Ostré breaky, řízné kytary a bigbeatový charakter v jeho hudbě už nějaký ten pátek nenajdete. Před albem Radio JXL byla čtyřletá pauza a pokud jste tohle dvou-CD slyšeli, jistě sami moc dobře víte, jakým směrem se Junkie XL vydal. Pro někoho to možná bylo až příliš komerční a hitové, ale jedno se nedalo Junkiemu upřít – oslovil mnohonásobně větší počet fanoušků. Spolupráce se Sashou na jeho albu Airdrawndagger nebo na prvních dvou deskách DJe Tiësta pak byla už jen třešničkou na dortu. Dvojí vystoupení tohoto sympaťáka v Česku potvrdilo i jeho četné fanoušky u nás a proto nic nebrání tomu, aby tu úspěchy slavil i se svým dalším albem Today.

Samotný Junkie XL se nechal nedávno slyšet, že jeho předchozí tři desky byly velké, konceptuální díla, které měly sdělit něco určitého. Měly hlavu a patu, od prvního taktu do posledního samplu se jimi prolínal jakýsi hudební příběh. Jeho novinkové CD Today však natáčel s docela jinačí vizí. Podle jeho slov se snažil o deset výborných a samostatně si stojících hitů.

Tohle všechno přináší řadu výhod, pokud jsou tedy ty skladby opravdu povedenými a silnými kousky. Naštěstí se to Junkiemu podařilo a do každé z těch nových skladeb dal potřebnou hitovost a energii. Takže i když ve výsledku zní tohle album spíše jako kolekce hitů Best Of, díky talentu Junkieho XL je tohle album více než dobře poslouchatelné. A když se ještě dozvím, že to byl záměr, tak není co řešit.

Popsat několika slovy tohle album není až zase tak velký problém: progressive house, breakbeat, pop, downtempo, mužské vokály a hodně kytar. Jestli vám tahle kombinace dělá dobře, pak v podání Junkieho XL to pro vás bude velmi ničící kombinace. Junkie umí z těchto slov vytěžit opravdu velmi mnoho a jasně najevo to dává už ze začátku, kdy servíruje jednu lepší pecku za druhou. Možná to jsou i nejlepší kousky z celé desky. Deseti a půl minutový opus Youthful rozehrává nesmírně chytlavou, i když poměrně jednoduchou melodii v rytmu progressive trance, samozřejmě za podpory jemných kytar a příjemného mužského vokálu. I přes tak dlouhou minutáž této skladby se nebudete ani na chvíli nudit. Stejně tak v následující skladbě Mushroom, ze které mám bleděmodrý pocit – tedy výborný. Přesně takovéhle songy od Junkieho čekám – kvalitní breaky, poctivá melodie a velmi svěží a moderní zvuk. Ostatně jestli je vám, mimo výše zmíněných klíčových slov, blízká produkce projektů typ Way Out West nebo Hybrid, pak je pro vás jakákoliv recenze zbytečná. Tuhle desku si jednoduše kupte a vychutnejte do poslední sekundy.

Rychlých a ryze tanečních tracků nabízí toto album ale méně jak polovinu. Přesněji čtyři. Krom dvou již zmíněných jsou to ještě tracky Today (titulní singl) s celkem drsně-chlapským vokálem a pak pumpující progressivce hosueová I´ve Got A Xerox To Copy. Protipólem k tanečním flákům jsou pomalejší a procítěnější skladby. Buď jako breakbeatová balada plná velmi vzdušných melodií a zvuků Such A Tease anebo jako dvě spíše již popovější záležitosti Drift Away, která je slušně nasáklá atmosférou rokcových písní či skladba Yesterdays, která v sobě ukrývá velmi silný potenciál a která jistojistě na letních festivalech zvedne lidi z trávy na nohy. Úplným protipólem tanečních tracků jsou pak dvě čistě downtempové skladby a jedna dvouminutová kratičká vsuvka. Honey je v lecčems podobná tracku Yesterdays a zaznamenáte v ní pouze nepatrný rytmus. Ve We Become One, která se nachází až na samotném chvostu alba, přeci jen nějaký rytmus ucítíte, ale v podobě trip-hopu ho stejně příliš mnoho nezbude a vy tak doputujete s touto deskou doslova až do posledního tónu.

Deset skladeb, deset potenciálních hitů. Takové je ve zkratce nové album Junkieho XL. On sám tvrdí, že se vrátil ke kořenům. Sice přesně nevím, jak to myslí, ale určitě nemá na mysli své hudební kořeny, protože ty se tomuhle albu vyhnuly obrovským obloukem. Ale nějaké undergroundové tracky od Junkieho snad nemohl nikdo čekat. Já bych to tedy ani nechtěl. Today je jedno z mála alb, které se i přes svůj vyloženě rádiový charakter příjemně poslouchá a to nejen jednou.

Junkie XL - Today
čas: 55:14
label: Roadrunner Recordings