Filmová recenze: Superman se vrací

Muž z oceli je zpět k poctě Christophera Reeva a ano – aby znovu zachránil svět. Aneb duchovní otec filmové verze X-Menů režisér Bryan Singer si plní dětský sen když dokazuje, proč dnešní svět potřebuje Supermana.

Clark Kent: "Jak mohli Luthora propustit z vězení?!!"
Jimmy Olsen: "No, Superman byl korunní svědek a nepřišel k soudu."

V Metropolis se stalo to, co v komiksovém světě už skoro nikoho nepřekvapí. Hrdina zmizel. Bez rozloučení i vysvětlení. Neřekl, kam jde a celá metropole si láme hlavu proč odešel a kdy se vrátí. Celá metropole v čele s Lois Laneovou (Kate Bosworthová). Po pěti dlouhých letech frustrace sebevědomá žena řeší svou osamělost Pulitzerovou cenou vyznamenaným článkem "Proč svět nepotřebuje Supermana".

To je pro Kal-Ela alias Clarka Kenta (Brandon Routh), který se zrovna vrátil z vesmírných dálav alias tibetských plání, věru nepříjemná zpráva. Zvlášť když k ní vzápětí dostane bonus typu: Lois má chlapa a dítě. Do toho šílený plešoun Lex Luthor (Kevin Spacey) spřádá své nekalé plány ohledně ovládnutí světa a smrti biliónů lidí. Superman se rozhodně nebude flákat…

Dá se to vyjádřit jedním slovem. Nový Superman je: super! Od první vteřiny filmu je vidět, že za projektem stál nadšenec. Singer k látce přistupuje pietně, ale není fanatickým uctívačem. Je jasné, že pokud doba přeje cynickým tvrďákům s doutníkem v koutku úst, musí skaut ve slipech na diváky pomalu a opatrně. Dnes není možné brát (filmového) Supermana stejně vážně jako v letech 1978 a 1980. Superman se vrací proto nabízí nemálo "pomrkávacích" momentů, které pobaví i méně pozorného diváka.

Perry White: "Tři věci prodávají noviny: tragédie, sex a Superman."

Ty opravdu pozorné můžeme tentokrát bez výjimky nazvat fandy. A právě ti, nehledě na to jestli sami nosí tyrkysové spodní prádlo, si film užijí nejvíce. Pokud totiž jen trochu lépe znáte původní dva filmy, husí kůži budete mít nejen u úvodních fanfár. Podobně vás spolehlivě odvaří stylizované titulky. Nebo scéna, kdy se postavy nad rozmazanou fotkou postupně ptají: "Je to pták? Je to letadlo? Ne, to je…" načež do kanceláře vpadne Clark s hláškou: "Volali jste mě?"

Ano, je to komedie. Ono trojí zvolání je však současně nejslavnější hláškou, která provází skoro celou Supermanovu kariéru. Pouhá komedie, někdy dokonce maškaráda, se mění v sofistikovanou zábavu pro znalce tím častěji, čím více se v supermanovské (či superhrdinské) tématice orientujete. Ale dost dobře si vystačíte i se základní znalostí Supermana a Supermana II – Singer na ně totiž přímo navazuje.

I proto asi Brandon Routh vypadá přesně jako skvělý Christopher Reeve, jako Kent nemotorný, jako Superman dokonalý. Ještě nepatrně více září parádní Kevin Spacy. No a nakonec ta nejlepší zpráva. Pokud vám poslední žijící potomek planety Krypton přes to všechny nepřipadá dost lidský – a tedy je pro vás cizí, nemějte strach. Superman se vrací funguje jako příjemná komedie s romantickou zápletkou a výbornými akčními scénami i bez toho všeho humbuku kolem.

Superman Returns
USA 2006, 154 min
režie: Bryan Singer