Filmová recenze: Stormbreaker

Alex Rider žije s nudným upjatým strejdou. Ale věříte tomu, že když někdo vypadá jako Ewan McGregor, bude jeho největší starostí, aby mu nestoupnul krevní tlak?

Alex Rider: "Jsem moc mladý na to, abych umřel."
Darrius Sayle: "Na takově věci nejsi nikdy mladý."

Alex zjevně neviděl nové Star Wars, protože pak by mu bylo nad Vesmír jasné, že pokud jeho strejda s ksichtem mladého Kenobiho rovnou neovládá Sílu, musí být aspoň tajným agentem ve stylu Jamese Bonda. A taky že jo, nezletilý klučina se startující pubertou (hraje ho na první pohled starší ale na plátně nezkušený Alex Pettyfer), ovšem zjistí pravdu, až když je stréc pěkně uleželý na krchově.

Britská zpravodajská služba MI6 je mnohem dál než Alex, a tak když hošík teprve zamačkává tvrďáckou slzičku, kolegové agenta 007 dávno spekulují, jak naverbovat mladého Ridera do svých služeb. Horolezení, bojová umění a různé extrémní sporty, kterým Alex se strejdou ve volných chvílých holdoval, byly ve skutečnosti perfektním přípravným kurzem.

MI6 neví o nikom kompetentnějším, kdo by mohl dokončit práci agenta Ridera. Je třeba proniknout do přísně střežené továrny, jejíž majitel extravagantní milionář Darrius Sayle (Mickey Rourke) už za několik dní uvede na trh novou generaci speciálních kompjůtrů, a prověřit, jestli v tom není nějaký háček.

Stormbreaker je pro děti. Zdráhám se napsat "pro teenagery", protože ti podle mě dneska sjíždějí daleko "dospělejší" filmy. Berte to tak jako já a ušetříte si zklamání. Zápletka odkoukaná ze špionážních filmů kombinuje nádech bondovek s trochou Harryho Pottera. Tak jako Harry, i Alex se znenadání dostne do netušeného světa, který existuje paralelně s tím jeho obyčejným. Navíc zjistí, že byl pro tenhle netušený a mnohem zajímavější svět vždycky předurčený.

Nadia Volová: "To je rybářská vesnička."
Alex Rider: "Pěkná."
Nadia Volová: "Ne, když jsi ryba."

Jinými slovy nepochybuju, čím se scénárista a především autor úspěšné knižní série Anthony Horowitz nechal inspirovat. Nezazlívám mu to, ale musím prásknout, že Horowitz nepočítal s jedním. Producenti do opravdu malé role Alexova strýce angažovali šarmantního Ewana McGregora a díky tomu se postarali o největší zápor tohoto filmu. Po svižné a velmi zábavné úvodní několikaminutovce McGregor z filmu nenávratně mizí a věřte, že vám bude chybět!

Je možné (dokonce mi to připadá pravděpodobné), že v některém z dalších dílů série vyjde najevo, že Rider starší stále žije. Ale ne v dílu prvním a ne ve filmovém Stormbreakerovi. Tudíž si musíme vystačit s výbornými komickými kreacemi Billa Nighyho v roli upjatého slizkého šéfa MI6 anebo s Mickey Rourkem. Ten trochu připomíná skopičiny jaké předváděl Depp v Karlíkovi a továrně na čokoládu. Zbytek je slabá limča. Sophie Okonendová je jenom do počtu, Alicia Silverstonová takhle svoji zašlou slávu neopráší.

Příběh je slepencem atrakcí, které díky nehorentnímu rozpočtu nevypadají nijak moc atraktivně. Kvůli nízké přístupnosti jsou akční scény méně akční než cokoliv z toho německého seriálu o statečné dálniční policii a hrdinova láska Sabrina Pleasure (Sarah Bolgerová) je navzdory svému rafinovanému jménu tuctovou nudnou školačkou. V Alexově věku jsem chodil do třídy s většími kočkami! S ohledem na rozkvétající půvaby filmové Hermiony proto velím zkouknout místo Stormbreakera znovu třetího Pottera. Nebo si radší  rovnou dejte libovolného Bonda.

Hodnocení: 40%

Stormbreaker má premiéru 19. října 2006.

Stormbreaker