Filmová recenze: Ro(c)k podvraťáků

Po Snowboarďácích a Rafťácích přichází Podvraťáci. Režisér Karel Janák se snaží zopakovat úspěch předchozích komedií pro české teenagery, místo roztažených štěrbin ale tentokrát klukům předhazuje mafíány s pořádně sevřenýma půlkama. Z Kladna!

Boss: "Tak jako vy mě ještě nikdo nikdy nenasral!"
Luki: "Fakt nikdo, jo?"

Kotek s Mádlem se konečně můžou chlubit, že patří do nějaké party. Ve dvou by ty rockové koncerty holt neodehráli, a tak se kapela Podvraťáků pyšní čtyřlístkem drsných vykuků, kteří pro nějaké "hele pičo" nejdou daleko. Jako Ostravákovi mi mimochodem všechny pokusy o drsnou mluvu ve filmu připadaly směšné až trapné. Jen jsem čekal, kdy se ozve něco jako "…pičo, viď" nebo rovnou "koukej pejčo."

Naštětsí jsem se nedočkal, takže akademickou debatu o krásách i absurditách českého jazyka můžeme vynechat. Podvraťáci se sice nepotýkají se snowboardem ani s raftem, problémů mají přesto víc než dost. Za prvé potřebují pořádnou aparaturu, protože se rýsuje možnost prorazit. Za druhé potřebují na tu aparaturu prachy. Za třetí je nemají, proto, za čtvrté, unesou čokla kladenského mafiánského bosse.

Kotek s falešnýma dreddama a Mádl jako nezastavitelný sexuální klátič ale přes obrovskou popularitu u dívek i dam nejsou Clooney s Pittem. Dannyho parťáci by tuhle fušku zfoukli během hodinky a půl, Podvraťáci ji nezvládnou. Řeknou si o 400 tisíc, nebo 200 (to by taky stačilo), ale tak radši 300… 250 (ale to je poslední slovo!). Na jejich stopu vyrazí naštvaný "terminátor" a mají trable jako Krteček s příliuš těsnýma kalhotkama – aneb jak Krtek v tangách přišel.

Chřestýš: "…plán B… plán C… plán R…"

Z předchozích tří odstavců jste možná poznali, že mě Ro(c)k podvratáků nijak zvlášť nepobavil. Těch pár povedených vtipů, které Podvraťáky vynáší o jeden chromý krůček nad Snowboarďáky, bohatě "vyvažuje" drtivá sada upocených frků. Mám se smát, když si jeden z hrdinů "omylem" šňupne koksu? Ale prosím vás, to je ošoupané jako podrážky Michaela Jacksona. Mají mi připadat cool hlášky mýtizující účinky marihuany? No, to je pravda, mi asi ne.

Přes svoji naivitu tak budou připadat všem těm náctiletým, kteří na Ro(c)k podvraťáků houfně vyrazí. Čím budou diváci mladší, tím se jim bude nový Janákův film víc líbit. Protože mladému divákovi bude jedno, že scénář je takový česky vachrlatý, že hodné postavy jsou pohádkově odměněny, zlé nebo "výchovně závadné" po zásluze potrestány nebo že se celá ta zapeklitá šlamastika vyřeší způsobem hodným označení "deus ex machina".

Neměli  bychom nad tím krčit rameny s tím, že jde přece o teenagerovskou komedii. I teenagerovská komedie jde udělat tak, abych u ní řval smíchy já, dvacetičtyřletý stařec – vzpomeňte na Prcičky! Něčeho tak humorného a provokativního se od českého filmu zřejmě hned tak nedočkáme. Musíme si tedy vystačit s málem. Ale i tak křičím: Hej, ve Snowboarďácích jste nám ukázali poprsí mladé Vondráčkové a spol. (aspoň z dálky)! To nám teď má stačit neoblečená-oblečená mladá Jandová?

Hodnocení: 40%

Ro(c)k podvraťáků má premiéru 2. listopadu 2006.

Ro(c)k podvraťáků