Recenze: Faithless - To All New Arrivals

Již za pár hodin by se měli pražskou T-Mobile Arénou rozeznít první tóny očekávaného koncertu legendárního projektu Faithless. Ten na sklonku loňského roku vydal v pořadí pátou studiovou desku To All New Arrivals a tak krom slavných hitů, kterých má tahle parta požehnaně, se určitě můžete těšit také na řadu ještě ne tak osvědčených skladeb právě z nové desky. Jestli je skutečně na co se těšit, to se dozvíte v následující recenzi.

Ačkoliv si možná některé mladší ročníky myslí, že na koncertu Faithless budou od začátku do konce tancovat v hypnotickém tanečním rytmu, protože si nedávno poslechly na doporučení God Is A DJ nebo Insomnia, Faithless zdaleka nejsou tak taneční jako jiné kultovní projekty s nimi srovnatelné (Underworld, The Chemical Brothers, The Prodigy). Na jejich Best Of tak mají místo i pomalejší beaty a romantické balady a zcela jistě se budou na koncert hodit i zapalovače pro vytvoření té správné atmosféry při těch správných skladbách. V tomto ohledu není nové album pět let po předcházející desce Outrospective nijak vybočujícím ze stylu Faithless. Na první poslech možná překvapí jeho menší tanečnost, ale nejspíš je to tím, že neobsahuje takové fláky, jakými byli právě God Is A DJ a další legendární singly. Jinak je ale poměr klidnějších a rychlejších skladeb srovnatelný s předchozími alby.

Největší ozdobou na To All New Arrivals jsou vokály. Nejen že nechybí v každé skladbě, ale krom Maxi Jazze se o ně postarala další řada osobností. Samo sebou nejvíc z nich patří právě Maximu, kterého můžete slyšet v osmi z jedenácti skladeb. Spolu s ním, ale i bez něj narazíte v jednotlivých skladbách mimo jiné na Dido (jak by mohla chybět), jednu z hlavní postav slavných The Cure - Roberta Smithe, americkou country písničkářku Cat Power, taneční Cassandru Fox, hip-hopového Leigha Kennyho aka LSK nebo rockového Harryho Colliera z projektu Kubb. Takže kromě dechovky a opery všechno :-)

Po hudební stránce nezůstává nová deska Faithless také s různými styly a tvářemi nic dlužna, i když pro jejich věrné fanoušky zůstávají Rollo se Sister Bliss věrni svému typickému zvuku. Do jedenácti skladeb rovnoměrně rozprostřeli baladické písně i tanečnější fláky a nic dlužni nezůstali jak rovnému, tak breakbeatovému rytmu. Že by ale na desce zazněl čistý breakbeat nebo house, se říct nedá. Všechny skladby jsou tak nějak ovlivněny popíkářským duchem, který i v minulosti dělal z Faithless široce přístupnou kapelu. Hned úvodní skladba a zároveň známý singl Bombs je příkladem té široce přístupné elektronické hudby. Můžeme se hádat, jestli je to víc pop nebo house, nic ovšem to nezmění na tom, že i po těch mnoha letech je Maxi Jazz stále ve výborné formě a téhle skladbě dodává, jako už dodal mnoha jiným v minulosti, šmrnc a eleganci. Podobně na tom je i zcela nový singl Music Matters s příjemným vokálem Cassandry Fox. I když tváří se tak pouze v úvodní části skladby, načež se poté rozjede do velmi solidního tanečního tempa.

V rychlejším tempu tu na řadu podobných skladeb už příliš nenarazíte. Stejnojmenná To All New Arrivals patří mezi ty nejvíce rozjeté a krom opět velmi zajímavého vokálu nejen v podání Maxiho, uslyšíte i na klávesy hrajícího Marka Batese ze sesterského Rollova projektu Dusted. Taneční track automaticky neznamená jen rovný beat a tak trochu do big beatu zní z počátku spolu s jamující elektrickou kytarou skladba Emergency a po klidnější první půlce se do nadýchaného drum´n´bassového rytmu převtělí track I Hope. Nápady hýří i klidnější tvář alba. Třeba se skladbou Spiders, Crocodiles & Kryptonite se ocitnete v jakési hudební džungli zvuků a tribalu. S The Man In You zase nahlédnete pod pokličku funky jazzovým rytmům s řadou zvonečků, saxofonů a trubek. Do vkusu Cat Power pak jistě musela bez problému sednout uklidňující balada s akustickou kytarou A Kind Of Peace.

Musím přiznat, že s touhle deskou se na God Is A DJ, Insomnia a další hity zapomíná o trochu snadněji. Ne že by snad přinášela nějaké nové zaručené hity, jakými byly právě výše zmíněné skladby, ovšem celková vyrovnanost a líbivost desky To All New Arrivals je až překvapující. Vlastně žádný vyložený hit na ní nenajdete. Je to taková komorní deska do nepohody, kde si je všech jedenáct písní rovno.

Víte, že...: Rollo se v letošním roce pustil tak trochu do jinačí muziky a na labelu Inoxia Recodrs vydal vinyl Pinole v limitované sérii 500 kusů (prvních 150 je přiloženo k magazínu 'Follow Up', na kterém se v jedenácti skladbách věnuje stylům jako folk rock, noise nebo psychedelickému rocku.

Videoklipy:

Bombs

Music Matters (Axwell Remix Edit) - neoficiální