Filmová recenze: Sunshine

Režisér Danny Boyle utopil značnou část své slibně se rozjíždějící kariéry v nevydařených projektech, které se kvalitou ani zdaleka neblížily jeho kultovnímu "feťáckému" snímku Trainspotting. Podařil se mu návrat na výsluní s temně laděnou sci-fi Sunshine?

Příběh není zrovna originální. Slunce vyhasíná a země se rychle mění v kouli ledu, na které se přestává líbit i ledním medvědům. Osmičlenná posádka proto podstupuje strastiplnou cestu ke slunci, aby jej znovu zažehla pomocí ohromné bomby. A protože předchozí mise lodi Icarus I z neznámých důvodů selhala, musí tým pod vedením kapitána Kanedy bezpodmínečně uspět. To, co Sunshine ztrácí na originalitě, naštěstí bohatě vyvažuje dokonalou audiovizuální stránkou a sympatickými postavami, jejichž motivy a činy jsou veskrze pochopitelné a lidské.

Boyle čaruje od samého začátku. Hned první záběr je doslova oslňující. Okamžitě vás zasáhne prázdnota vesmíru, která kontrastuje s pekelnou výhní, k níž znuděná parta astronautů směřuje. Režisér se navíc snažil držet při zemi, takže design lodi, stejně jako její interiér působí věrohodně a stísněně. Zapomeňte na neuvěřitelné manévry v prostoru. Stačí sebemenší chyba ve výpočtu a rázem se šance na úspěch radikálně mění. Posádka je nucena improvizovat a neustále se potýká s existenčními problémy. A v takové situaci začínají některým jedincům pořádně téct nervy.

Ze Sunshine se tedy brzy stává spíše psychologické drama, ve kterém hrdinové řeší, zda obětovat sebe sama v zájmu přežití svých blízkých a života na Zemi vůbec. Tým Icaru II se Boyleovi naštěstí podařilo složit z talentovaných herců, kteří se snaží naplno předvést, co v nich je. Chris Evans byl nejsilnějším článkem jinak hodně špatné Fantastické čtyřky a i v Sunshine potvrzuje své kvality. Role vznětlivého Mace, který je pro záchranu Země schopný udělat cokoliv, ztvárnil na výbornou. V Sunshine má však daleko lepší spoluhráče mezi nimiž vyniká hlavně Cillian Murphy (Noční let, Batman začíná), jenž se po několika "slizkých postavách"  převtělil do role sympatického fyzika Capy a Cliff Curtis jako ulítlý psycholog Searle, který si užívá spalujících slunečních paprsků ve větší míře, než by bylo zdrávo.

Nejen fanoušci sci-fi tak mohou jásat. Boyleovi se podařilo natočit výborný film, který těží z minimalistické, ale naprosto účinné audiovizuální stránky (Underworld jsou znovu u toho), dobrých hereckých výkonů a pečlivě budované atmosféry. Sunshine bude dost možná kandidovat na jeden z nejlepších filmů roku a režisér Danny Boyle si za svou práci zaslouží uznání. K naprosté spokojenosti by stačilo jen mírně dopilovat scénář, ale i tak se Sunshine řadí mezi snímky, které byste si rozhodně neměli nechat ujít.

Hodnocení: 85%

Sunshine
Sci-Fi / Thriller / Drama