Recenze: Sklenik – Blatce Masters

Česká "softelektronická" hudba a její fanoušci už nějaký ten týden jásají. Možná by v tomto případě bylo vhodnější napsat, že se radují především fandové kapel z prostoru ohraničeného jednotkou "ohm square". Rodinný projekt Sklenik totiž vydal své debutové album Blatce Masters. Ale smetanu slíznou všichni.

Jasně že Ohm Square byli jedni z těch, co tady všechno to běsnění kolem původní české taneční hudby odstartovali. Tak zní jedna z nejotřepanějších frází, které se lze jednoduše ubránit, ale v téhle recenzi ne. S posledním albem Love Classics naznačili svou orientaci k vypiplanému světu růžových melodií a jejich odkaz jakoby přebraly projekty rašící ve stejném podhoubí. I když jde třeba o (zřejmě) mrtvý projekt Default, jež deskou Win By Default rozvířil vesměs rovné beaty českého rádoby breakbeatu, nebo aktuálně, slovy české showbizzpopmusic, "skupina dvou normálních kluků" Bořivoje a Jana Kleníka Sklenik.

I když bylo už předem tak trochu jasné, co můžeme čekat, tedy sound kvalitou a čistotou srovnatelný jen s výše zmíněnými projekty, překvapení to je. Energie Blatce Masters kypí ze všech taktů a svou surovostí zabalenou do hitových melodií nemá konkurenci. Člověk už skoro zapomněl, že hudba je tady především k pobavení. Sklenici tuhle frázi oprášili. Není třeba nic hledat, tahle muzika se podbízí sama a okatě nastavuje všechny své vnady. Pojďme si jich užít.

Charlotte Fairman, Klára Vytisková a Květa Fialová. I tyto tři dámy jsou jedním z pilířů desky Blatce Masters. Právě osobnost herečky Květy Fialová, která tady promlouvá ve dvou skladbách, byla důvodem, proč si alba všimla i mainstreamová média. Využití hlasu "Fairmanky" je pro českou taneční hudbu celkem normální, a tak na sebe největší pozornost strhává Vytisková. S dikcí černošské rapperky promlouvá jak do odlehčeného letního houseu, tak do popem podbarveného breakbeatu.

I když do ucha padne napoprvé nejvíc předělávka vypalovačky Michaela Jacksona Shake Your Body, hitovou příměs namíchali Kleníci do každé ze skladeb. A je jedno jestli jde o downtempové lahůdky jako třeba Neptun, mainstreamovým ambientem nasáklou Optimistic nebo k tanci a úsměvu nutící You Want More!.

Tvrzení, že jedno z nejlépe produkovaných alb české hudby už leží nějakou tu dobu na pultech, není rozhodně nadsazené. Blatce Masters potěší jak středoproudé posluchače navyklé na přímočarost, tak i skupinu těch, kterým už nejsou po chuti opakující se experimenty některých osobností české elektronické scény. Blatce Masters mají široký záběr, smysl pro humor a především obrovskou sílu vtáhnout posluchače do děje. Nasedněte, Sklenici nabízejí vyhlídkovou cestu do budoucnosti populární hudby.

Hodnocení: 90 %

Sklenik – Blatce Masters
Clubmark, 2006