Hudební recenze: N.O.H.A. - Dive In Your Life

Není noha jako noha. Pět prstů na každé z nich v pořadí od palce až po malíček se sice nemění, ale umí vaše noha to co noha Philipa Nohy? A nezbláznil jsem se trochu? Ani nápad! Philip Noha, krom toho, že má obě dvě nohy úplně v pořádku, tak byl také kdysi dávno, před deseti lety, zakladatelem doslova mezinárodního hudebního projektu N.O.H.A. a po třech deskách prošpikovaných především najazzlým drum'n'bassem přichází spolu se svými muzikantsky nadanými kamarády s čerstvou novinkou. Jaká je a kolik nohou dohromady vůbec čítá tento projekt se dozvíte v recenzi.

Philip Noha měl nejen štěstí na krásné příjemní, ale také při hledání vhodných muzikantů do svého projektu. A vůbec se neomezoval prostorem od Šumavy po Beskydy. Pokud jde o kvalitu, vlastenectví musí stranou. Projekt N.O.H.A. (název krom poukazování na zemi, odkud vzešel, symbolizuje zkratku sousloví Noise Of Human Art) tak spojuje muzikanty z celého světa a v jeho jádru naleznete Američana, Němce či nově i Španělku. Rčení, že je hudba jazykem národů tady dostává přirozeně na síle. Něco málo přes deset let nás tento projekt, který v současné chvílí seskupuje šestici kamarádů, zásobuje hity v převážně nerovné rytmice s řadou hudebních výletů mimo Evropskou kulturu. Krásně je to slyšet na nejnovější desce Dive In Your Life, která vyšla oficiálně toto léto na labelu Unique, na kterém vyšlo Noze i album předešlé z roku 2003.

Pokud diskografii tohoto projektu bezpečně znáte a myslíte si, že vás nic nepřekvapí, tak vás asi vážně nic nepřekvapí, protože hltáte novinky den co den na oficiálních či myspace stránkách tohoto projektu. Ty svátečnější posluchače by ale mohlo překvapit angažování nové zpěvačky Minervy ze Španělska, která na vás silným, až eroticky podbarveným charisma dýchne jenom z prachobyčejné fotografie. A když rozvibruje svoji bránici a otevře ústa, slabší mužské povahy se možná ihned zamilují. Jestli bych měl něco přirovnat k trefě do černého, pak příchod Minervy do Nohy :) Její hlas je všestranně vybaven a s nonšalantní přirozeností vám odzpívá šaramantní latino, barevné cikánské melodie, decentní downtempo či klasické vokály k tuctovým drum'n'bassovým skladbám. Aby své trumfy Minerva nevybalila hned na první desce a třeba se snad někomu neoposlouchala, zdatně jí sekunduje MC Chevy, který se sice s nějakou barvou a strukturou svého hlasu příliš nepáře, ale zas mu rýmy dobře práší od pusy a radost z jeho poslechu mám takřka stejnou. Jeho sex appeal ať posoudí raději dámy.

Vy všichni, kdo máte své nohy v pořádku, jste si možná nenechaly ujít nějaké z živých vystoupení, který tu N.O.H.A. odehrála. Kdo jste jich absolvoval hned několik, možná trochu pocítíte onen efekt poslechu alba po opravdu ˝živém˝ koncertu. Koncert je koncert a při poslechu alba v přehrávači si jen těžko budete představovat Chevyho skákajícího po celém pódiu, svůdnou Minervu či Philipa Nohu jak kouzlí na saxofon. Stejně tak při nahrávání ve studiu se protagonisté jen těžko mezi těmi stísněnými zdmi nějak víc odvážou. A je to na desce znát. Dříve vypalovačky Tu Café či Gipsy Valley působí pod paprsky laserů trochu odměřeně. Ale tenhle pocit budete mít maximálně první dva poslechy a při každém dalším vám ručím za to, že pokud se vám naživo skladby tohoto projektu líbily, budou se vám líbit i na desce. Pokud jste ještě žádný koncert nezažili, můžete se do poslechu pustit bez jakýchkoliv výhrad. Připravte se, hlavně v první půli alba na změny s každou další skladbou. Dive In Your Life potěší svojí pěknou melodikou a typicky najazzlým drumíkem, který umocňují živé nástroje. More Pepper je o něco více syntetická a vyřádí se v ní MC Chevy. Tu Café s latino nádechem a o něco klidnějším rytmem roztančí snad i po infarktu. Gipsy Valley zase dokáže, že mollová harmonie nemusí být nutně vždy tou smutnou. Snad jediným společným znakem většiny skladeb je nalomený rytmus a entuziasmus pro opravdovou radost z hudby.

Hledat chybičky je snad skoro zbytečné, navíc jich tu moc není. Jen drobnosti, které nakonec může cítit každý trochu jinak. Já osobně bych možná více eliminoval pár až příliš ˝progresivně˝ znějících zvuků, například ve skladbách Saxomat či Base From Above. Naopak v Saxomat bych určitě přidal saxofonu. Nejen že ho miluji, ale prostě do naturelu těchto skladeb se více než hodí. A osobně mi nesedlo pár pomalejších songů, třeba skladba Float. Ale to je nejspíš jen osobním pocitem, protože třeba také velmi klidná skladba Lunatica je vynikající.

N.O.H.A. - Dive In Your Mind

Tahle N.O.H.A. má rozhodně všech pět prstů na svých místech a vůbec nezáleží jestli je levá nebo pravá. Sluší jí obě a sluší jí také všech dvanáct skladeb na desce Dive In Your Life. Každý si na ní vybere ten svůj song, někomu sednou ty pomalejší, někomu ty našlápnuté, ovšem na všech je odvedeno kus poctivé muzikantské práce. A doporučuji vám toto album v živém provedení na nějakém příštím koncertě. Stojí to za to!

Více videí naleznete na MySpace stránkách projektu: www.myspace.com/planetnoha

Ukázky všech skladeb z nové desky Dive In Your Life naleznete zde.

N.O.H.A. - DIVE IN YOUR LIFE