Hudební recenze: Radial - Deleted Scenes LP

Po dlouhá léta světové technoscéně neoblomně vládly jména jako je Surgeon, Regis, James Ruskin nebo Joey Beltram. Jen málokdy se někomu z mladé krve podařilo proniknout tak rychle mezi absolutní technošpičku a udržet se mezi těmito top producenty. Časy se mění, hudba a celá scéna se mění a možná právě proto dnes na scéně výrazně bodují Jeroen Liebregts a Laurens Van Der Starre, mladý projekt Radial.

Jeroen Liebregts už před lety rozběhl dva velice úspěšné labely Arms a Audio Assault, na nichž se vystřídala řada úspěšných předních producentů. Příležitost ale dostali i méně známí, avšak zajímaví umělci, kteří se díky téhle šanci jednoduše dostali do širokého podvědomí. Radial jako projekt o sobě dali poprvé vědět někdy před rokem, a to dvěma s "Beton ep" na slovenském labelu Numb. Poté následovalo několik vynikajících maxáků i na Token, nebo Planet Rhythm, nějaké ty remixy a první dlouhohrající album na sebe nedalo dlouho čekat. Vychází sice až někdy v listopadu, ovšem my se na mu na zoubek, díky obchodu www.Nula2.cz, můžeme podívat s předstihem už dnes.

Album přináší jedenáct skladeb, jejichž struktura možná některé z vás trochu překvapí. První série tracků "Smoking Kills", "Fat Van Dale" a "Allright Allright" jsou pomalejší a minimalovější, než jsme u Radial zvyklí. Žádný strach, jde totiž o dynamickou a taneční formu, jakou produkují například Slováci na labelu Label From Bratislava. Hutné technobeaty s volnější rytmikou a moderními aranžemi. Až pátá "Three Steps Ahead" razantně promluví silným technozvukem a prolomí onu uvolněnou atmosféru. V tu chvíly nastoupí rozlámaná rytmika a parádní nevšední samply, které na sto procent upoutají vaší pozornost. Také další "Nut Control" bude určitě velice oblíbenou. Tady opět burácejí nové a nové originální samply, nebo překvapivé melodické efekty. No a to už jsme u klasického soundu ala Radial, který všichni dobře znají. Velice věrně ho vystihuje i nadcházející track "Kickdrum Light", rovněž povedená taneční záležitost plná zajímavých momentů. Atmosféru posléze ještě vygraduje "Revolver" v remixu Oscara Mulera, což je asymetrická nálož plná dobře známých kovových samplů.

Do trochu jiné roviny se dostaneme následující kompozicí. Je jí remix, který Radial vykouzlili pro Luke Slatera. Song "She showed me Heaven" je šlapavá klubová záležitost s efektním mužským vokálem a remake ala Radial je perfektně použitelný v klubu! Je to trochu něco jiného, než by jste asi na technoalbu čekali, ale rozhodně se takovým experimentům nebráním. Pomalu se dostáváme k závěru alba. Ten je opět trochu uvolněnější, přičemž se ale vůbec nebudete nudit. Závěrečná "Bruce Lead" vás zase jeno utvrdí v tom, že Radial jsou lidé na svém místě a budete jim i nadále fandit. Poslední track je také dynamická a taneční záležitost v ruskinovském stylu, která se určitě hodí na samý závěr.

Mě osobně nové album Radial překvapilo v několika směrech. Nečekal jsem, že se autoři dokáží tak brilantně ukázat i v minimalistickém podání a hlavně jsem mile překvapen mnohými originálními nápady a zapracovámín do jednotlivých tracků. Celé album je prudce taneční a nenajde se jediný track, který by byl nějak slabší či vybočující z konceptu. Deska také poslouží jako obrázek toho, jak asi zní současné techno obecně. Náročnější posluchač sice může namítat, že umělecká hodnota asi nebude úplně nejvyšší, ale jako funkční celek je album "Deleted Scenes" naprosto vynikající a v našich zeměpisných šířkách bude mít na párty rozhodně velký ohlas!

Radial
Deleted Scenes LP
(Planet Rhythm UK 001 CD)