Hudební recenze: Circlesquare - Songs About Dancing And Drugs

Název je docela pitomý, hudba pod ním se však skrývá nadmíru inteligentní. Mám na mysli nové album původně kanadského producenta Jeremyho Shawa, který ještě za oceánem založil jednočlenný projekt Circlesquare. To se psal zhruba rok 1999. Nyní Jeremy žije v Berlíně a pokud by vás napadlo, že zvuk jeho hudby se tímto stěhováním musel razantně změnit, pak to pravda není. Sám Jeremy přiznává, že hudba Circlesquare nikdy nebyla podobná více, než právě Circlesquare. Nakolik je to pravda se pokusím společně s kolegou Myclickem objasnit v recenzi jeho nové desky Songs About Dancing And Drugs.

-roman- (Techno.cz)

Oblíbené číslo Jeremyho je bezpochyby osm. Stejně jako album první, deska Pre-Earthquake Anthem z roku 2003, tak i novinka z ledna letošního roku obsahuje po osmi skladbách. Ty nějak jednotně zařadit, označit štítkem a vyexpedovat do určité police v hudebním obchodě jednoduše nejde. Všech osm songů kolem sebe vytváří jakousi auru svého vlastního hudebního světa, ve kterém jsou slyšet jen náznaky hudebních žánrů jako downtempo, pop, techno, blues, dub či snad new wave. Pro mě nejkrásnější z celé desky jsou vokály, až mě to samotného překvapuje, protože kdo mě zná, ví, že na ty jsem neskutečně náročný. A Jeremy se do mého vkusu strefil. Spolu s lehce sentimentálně laděnou muzikou má jeho hlas neuvěřitelně sexy barvu. Hudbu nepřeřvává, naopak je její součástí jako další hudební nástroj. Těch je mimochodem na desce použito hned několik, byť nejvíce se prosadila akustická kytara, kterou v rukách svíral Trevor Larson.

Dalším atributem hrajícím pro dobro této desky je fakt, že byť všechny skladby mají onu podobnou hudební auru a nádech jisté ponurosti a sentimentu, podobné si vlastně ani nejsou. I v tomto duchu můžou být skladby taneční (Dancers, Ten To One, All LiveBut The Ending), ambientní (Music For Satellites) anebo klidně popíkové s nádechem elektorniky (Hey You Guys). Anebo je libo trochu hudebních experimentů (Bombs Away, Away)? Své hudební zrcadlo si tu najde snad každý. Jedno však platí pro všechny skladby bezezbytku: velmi příjemné melodie absolutně bez kýče, inteligentní vokály,které by se daly v klidu snést i jako acapella a také písničkový charakter, který je v elektronice málo vídaným jevem a když, ne vždy je to k poslouchání. Circlesquare ale rozhodně k poslouchání jsou a já jsem Jeremymu vděčný, že v Berlíně nechytil onu nebezpečnou nemoc, která dělá z mnoha hudebníků unifikované producenty. Deska Songs About Dancing And Drugs je plná hudebních protilátek.

Myclick (Techno.cz)

Máte rádi překvapení? Věřte, že s muzikou, kterou do vás po kapkách nalije Kanaďan Jeremy Shaw alias Circlesquare, ho zažijete víc než dost... Ano, jeho skladby jsou ve většině případů tak ospalé a líné, ale znáte to - co se vleče, neuteče! Alespoň se toho sem hodně vejde, autor se může rozmáchnout a málokdy dopředu odhadnete, jakou cestou se bude dále ubírat... Nečekejte však náročné árie, nečekejte ani hlasový rozsah, který by vás posadil na zadek – on si prostě jen rád povídá pro sebe a to je vlastně fajn. Je mu totiž velmi dobře rozumět a ten jeho vokál jak vrnění elektronických nástrojů, tak skřípotu strun po pražcích kytar nebývale sluší. Proč pořád něco mačkat a hledat ideální barvu, když stačí jen otevřít pusu, že? A o čem se potřeboval vypovídat tentokrát? Po remixovém EP Dancers/Music For Satellites, kdy míchačky roztočili Konrad Black a Mathew Jonson, dostal u respektované značky !K7 prostor znovu - zřejmě je také zajímalo, jak se popere s tím nám tolik známým tématem tanec vs. drogy. Nevesely truchlivy jsou ty jeho písně a ještě si je chytře načasoval či mu byly firmou načasovány na leden, přesto z Ten To One jeho optimismus přímo prýští, stejně je tomu i u melancholické skladby Hey You Guys. Tím uměleckým dílem, z něhož přechází sluch, je však takřka pro filmové účely připravená a již zmíněná Music For The Satellites. Koláž ruchů a zvuků v tom ponurém oslizlém prostředí náhle mizí, jako kdybyste ji nechali za sebou a odvážili se vykouknout z toho sklepení, které jste si v minulých dnech tolik oblíbili, konečně ven. Sluníčko vás oslepí, čerstvý vzduch skoro omámí, ptáčkové téměř ohluší a vy přesto pochopíte, že nemá už dále smysl před problémy utíkat a schovávat se pod zem, vždyť je tu tak krásně! Jeremy spolu s hostujícími muzikanty pro rok 2009 připravili velmi kontrastní desku a ta je nakonec korunována třináctiminutovým opusem s vtipným názvem All Live But The Ending, který jim doslova rozkvete pod rukama. Budete se mračit, budete se usmívat, budete hodně přemýšlet, ale o tomhle ten život vlastně je – takže díky za připomínku. A samozřejmě za tuhle desku, Jeremy...

Hodnocení: 75%

CIRCLESQUARE – SONGS ABOUT DANCING AND DRUGS
čas: 53:41