Hudební recenze: Oliver Koletzki – Pohádka z velkého města

Po tom, co před dvěma lety nasadil vysokou laťku s opěvovaným albem Get Wasted, se "ein Berliner" Oliver Koletzki vrací v popovějším kabátku v podobě nového alba, jehož název v překladu znamená "Pohádka velkého města". Nejen z názvů skladeb (U-Bahn, Warschauer Strasse), ale i z chladivé, noční nálady desky je patrné, že tato deska vypráví snový příběh, kde hlavní roli hraje německá metropole.

Bylo nebylo, v osmdesátých letech dostává Oliver Commodore 64. Na začátku devadesátých let je jeho hlavní doménou hip hop a breakdance, po studiu hudby a zvukového podkladu k filmům v Berlíně se zaměřuje více na techno a house. Poté, co mu nadšený Sven Väth vydal roku 2005 singl Mückenschwarm na svém labelu Cocoon, se rozjel kolotoč produkování, remixů, Djingu. Roku 2006 zakládá Koletzki label Still vor Talent a kromě svých EP vydává další umělce.

Grosstadtmärchen je stále plná techno vlivů a drží si kompaktní urban zvuk, skladby mají ale převážně písňový charakter. Zkrátka kořeny a inspiraci pro toto album hledejte v popu 80. a 90. let, chytlavých synth-popových skladbách a hladkých groovy hitů. Oliver také přizval ke spolupráci více či méně slavné hosty, aby většinu skladeb ozdobily svým hlasem. Společně pak koncertují i jako kapela The Koletzkis! Hned v úvodním tracku zpívá známá Mieze Katz z německého projektu MIA., v následujícím snovém singlu Zuckerwatte se svým jemným dětským hláskem objev Juli Holz. Ve skladbě U-Bahn vás na projížďku Berlínem vezme šeptavý Alex Bosse, Oliver zde míchá prvky funky kytary s disko bicími a minimalistickým klávesovým spodkem. Vliv funku je cítit i z další skladby, Kusskompatibel, které kraluje vybrnkávaný basový tón.

Warschauer Strasse mi svou strukturou a charakteristickými zvukovými kolážemi připomíná Justice, ale je učesanější a nemá tak hutný zvuk. Hypnotized s vlastním klipem, kde se zpěvačka Fran cudně usmívá do kamery, je hotová esence něžnosti podpořená tepavým spodkem a nenápadným, leč nápaditým zvukem saxofonu. O našláplejší Headshaped Box se Oliver dělí se sexy mužským vokálem člena berlínských indie týpků Kate Mosh. Ledově vychlazená These Habits funguje za pomoci další ženské pomocnice Pyur s pomalým rytmem a nostalgickou melodií. A pohádky je konec...

Doufejme, že nikoliv. Koletzki dokázal, že jeho posun směrem k popu byla velice dobrá volba a umí brilantně využívat svůj jemnocit pro chytlavé, leč nepodbízivé, melancholické melodie. Toto album doporučuji jako taneční album na podzim, které dodá vaším cestám z klubu domů silnou atmosféru nočního Berlína.

Hodnocení: 3,5 / 5