Hudební recenze: Enei – "Rituals"

Ruský drum´n´bassový producent Enei vydal před pár dny dlouho očekávané druhé album, nesoucí název "Rituals". První deskou "Machines" z roku 2012 přitom nastavil laťku skutečně vysoko, vyvstává tedy otázka, zda se mu ji podaří s albem "Rituals" udržet. Na to se podíváme v následující recenzi...

Eneiova druhá studiová deska s názvem "Rituals" byla již od jejího oznámení s napětím dlouho očekávána. Dáno to bylo zčásti tím, že svým debutovým albem "Machines" v roce 2012 nasadil laťku hodně vysoko, a také tím, že od té doby moc releasů nevydal. Druhá deska je venku, a spousta lidí se ptá: "udrží si laťku, tak vysoko nastavenou prvním albem, nebo ne?" Já osobně si troufám říci, že ano!

Enei
Ale pěkně po pořádku... Na albu najdeme celkem 15 skladeb, ovšem pokud si zakoupíte digitální verzi, dostanete navíc ještě tři bonusové. Celkem to dělá tedy 18 skladeb, což je opravdu hodně. Po zvukové stránce je album velice propracované, posluchače překvapí hra s všemožnými zvuky a samply. Nápaditost tomuto albu rozhodně nechybí. Dále zde panuje velmi zajímavá atmosféra, která mnohdy donutí člověka zamyslet se, a nechá jej v očekávání, co asi přijde dál, u některých skladeb mnohdy také sklouzne do tajemných hlubin deepového  drum´n´bassu. A právě na vlnách deep drum´n´bassu se většina skladeb nese, ovšem dočkáme se i tvrdého neurofunku a nechybí ani junglové a ambientní plochy.

Enei

V tom vidím takový první menší nedostatek, kdy například velmi příjemnou a atmosférickou skladbu "Homeworld" vystřídá poměrně tvrdá deepová "Lost World", pak opět následuje pohodová a poslechová "Moment Of Now", kterou následuje zase tvrdší "Jungle Bussiness". Tyto křečovité změny hudebních nálad mně moc nesedly, a bohužel jsem je nacházel v průběhu celého alba. Přiznám se, že při druhém poslechu alba jsem už neurofunkové skladby přeskakoval a nechával jen ty příjemné hluboké "deepové tracky". Důvodem je, že si neurofunk rád poslechnu na nějaké párty, ale doma dávám přednost příjemným, poslechovým věcem.

Enei

Ale to jsme trochu odbočili, vraťme se tedy zpět k albu. Další věcí, co nás překvapí, je množství hostů, kteří se na albu objevují. Spolupráce s Eastcolorsem, Kasrou nebo Foreign Conceptem přináší vynikající deepové tracky a kolaborace s Mefjusem na skladbě "Dead Space" zase nabízí opravdu hutný "neurofunk sound", skvěle se hodící na nějakou párty. Tím výčet hostů ovšem zdaleka nekončí. Na albu dále spolupracovali, a svými vokály přispěli k už tak skvělé atmosféře Frank Carter III, Charli Brix, Peta Oneir, DRS a Riya, přičemž poslední zmíněná přidala svůj nezaměnitelný vokál ke skvělému minimalistickému beatu s jungle prvky ve skladbě "Different Wayz", kterou bych zařadil mezi pětici nejlepších. Další vynikající skladbou je i "Just One Look", na které hostuje Charli Brix, vznikl k ní i videoklip, na který se můžete podívat zde.

LP "Rituals" je skutečně velmi zajímavá deska nabízející to nejlepší ze současného deepového drum´n´bassu. Už na první poslech je znát, že si Enei s tímto albem vyhrál, dal do něho to nejlepší z jeho předchozí produkce a navrch přidal nějaké novátorské prvky, jen je škoda těch častých změn hudebních nálad, trochu nabourávajících příjemnou návaznost skladeb. Dále mi některé skladby z tohoto alba až nápadně připomínaly tracky jak z předchozího debutu "Machines", tak například z EP "Liberation" nebo "Stonehead". Jako další takový menší nedostatek přidávám délku alba. 18 skladeb je docela dost a poslech na jeden zátah byl pro mě docela oříšek. I přes tyto dílčí nedostatky je "Rituals" velice kvalitním albem, kterému nechybí skvělá atmosféra a propracovanost. Jako celek si ho do svých oblíbených asi nepřidám, ale rozhodně si z něho spoustu skladeb vyberu. Jasné je, že Enei s novým albem nasadil laťku minimálně stejně vysoko, jako s tím předchozím, ne-li ještě výš.

Ukázky celého alba najdete na portálu SoundCloud.

Album "Rituals" vyšlo 4. prosince na značce Critical Music a je dostupné na CD, vinylu a v digitální podobě. Koupit si ho můžete například v Critical shopu.

Interpret: Enei