Filmová recenze: Pán prstenů - Návrat krále

I když Sarumanova špína pomalu odplouvá z Železného pásu pryč, jeho pán Sauron se nevzdává. Naopak. V boji o pohádkovou Středozem má Zlo všechny trumfy. Proti mnohonásobné přesile a téměř nezničitelným stvůrám stojí jen hrstka statečně odhodlaných. Velkolepá sága se uzavírá a režisér Peter Jackson vyhrává na všech frontách!

Gimli: "Elf jde do podzemí a trpaslík se třese strachy? To nedopustím! Do smrti by se mi smáli..."

Středozem je ohrožena. Sauron sbírá síly a zdá se, že už ho nemůže nic zastavit. Elfové, kteří mu kdysi společně s lidmi čelili, slábnou. Odcházejí do Přístavů a odplouvají pryč. O budoucnost svého starého domova už se příliš nestarají. Lidé jsou nejednotní a jediné, co by jim mohlo dodat odvahu, je právoplatný král. Aragorn se odhodlává ke kroku, kterému se dlouho snažil za každou cenu vyhnout. Musí sjednotit Rohan a Gondor. Ani pak ale nemají lidé v čele s Bílým čarodějem Gandalfem příliš velké naděje. Do nerovné bitvy se silami Zla se však musí vrhnout po hlavě. Je třeba odrazit útok na Minas Tirith, výspu lidské civilizace, a zaútočit přímo na Mordor. Je třeba dát Frodovi šanci zničit Prsten…

Ačkoli byla knižní trilogie Pán prstenů považována za nezfilmovatelnou, Peter Jackson si na ni troufl. Dnes už je zbytečné rozebírat jak se mohl takový kousek povést někomu, koho dřív znali snad jen nadšení fanoušci specifického subžánru hororu zvaného splatter. Dnes už totiž všichni ví, že sám Jackson je hobit, a tak jakékoliv obavy nebyly na místě. Díky Jacksonovi můžeme znovu žasnout nad tím, jak velký příběh se Tolkienovi podařilo zachytit. A také nad tím, jak velkolepé dílo sám Jackson natočil (nepochybujte o tom, že celá trilogie má už dnes v učebnicích filmové vědy své místo jisté).

Návrat krále je, po stejně vydařeném Společenstvu prstenu a Dvou věžích, naprosto nepřekvapivě výborný. V jeden celek spojuje atmosféru Společenstva i akční náboj Dvou věží a nevyhnutelně směřuje k velkolepému uzavření celé ságy. Na pozadí velkých bitev se odehrávají malé příběhy, ve kterých postavy pohlcené válkou o budoucnost celého světa zápasí s nepříznivým osudem o své vlastní štěstí. Žádný z hrdinů není zbytečný, každá postava má svůj vývoj, který zvlášť vyniká v rámci celé Trilogie. Je mi jen trochu líto, že ve filmovém zpracování nezbývá více prostoru na vykreslení Faramirových pohnutek. Ale film není kniha a Jackson jistě dělal, co mohl.

Herecké výkony jsou skvělé. McKellenův Gandalf vyzařuje moudrost a naději podporovanou vírou ve schopnosti lidstva, avšak utlačovanou nejistotou a obavami o osud Středozemě. McKellen nepotřebuje být teatrální ani vtíravý. Jen tak mimochodem dokáže odehrát laskavého dědečka, samuraje který neváhá jít do boje a ušpinit se krví nepřátel i mentora, kterého všichni respektují a na jehož ramenou spočívají jejich starosti. Viggo Mortensen dokáže stejně přesvědčivě zahrát Aragornovu nesmírnou lásku k Arwen jako odhodlání se Zlem bojovat, i kdyby jej to mělo stát život. Ostatně je nabíledni, že pokud by Sauron vyhrál, Arwen zasažená nemocí doby by zemřela tak rychle jako její milý. Vůbec nejlepší jsou však Elijah Wood coby Frodo chátrající pod rostoucí tíhou zlého Prstenu a Sean Astin jako oddaný Sam snažící se svého pána před mocí Prstenu chránit. Výkon Andyho Serkise, který byl předobrazem počítačem (dokonale!) animovaného Gluma by zasloužil zvláštní poctu.

Představitel Legolase Orgando Bloom v jednom z rozhovorů prohlásil, že pokud třetí Pán prstenů nezíská Oscara za nejlepší film, bude to stejně nepochopitelné jako když ho nedostal legendární Občan Kane. Má pravdu, už jen proto že ačkoli se Pán prstenů odehrává v pohádkovém světě, má v sobě nadčasové poselství. Jackson na plátno nepřenesl jen postavy, ale i kouzlo které skrývá kniha. Záviděl jsem své přítelkyni, že ji nečetla a nevěděla, jak příběh dopadne. Litoval jsem i toho, že už mi není deset. I tak jsem ale měl při jízdě rohanských chuť vyskočit a křičet spolu s nimi. Záliba ve filmové trilogii Pán prstenů připomíná lásku na celý život.

The Lord of the Rings: The Return of the King
USA/Nový Zéland 2003
režie: Peter Jackson