Filmová recenze: Kdysi dávno v Mexiku

Robert Rodriguez, kterého "šílený primitiv" Quentin Tarantino nazývá "svým bratrem", se rozhodl ukončit legendu o El Mariachim. Třetí díl volné trilogie je nepochopitelným opusem ze zaprášených polic zapadlých videopůjčoven a hodně záleží na tom, jak k němu budete přistupovat.

Robert Rodriguez, kterého "šílený primitiv" Quentin Tarantino nazývá "svým bratrem", se rozhodl ukončit legendu o El Mariachim. Třetí díl volné trilogie je nepochopitelným  opusem ze zaprášených polic zapadlých videopůjčoven a hodně záleží na tom, jak k němu budete přistupovat.

"Milé dámy, písnička od Mariachiho pouhých 5 pesos! Polibek od Mariachiho 10 pesos! Jebačka s Mariachim 100 pesos!"

El Mariachi (Antonio Banderas) je legenda. Kdysi dávno (v Mexiku) mu pohůnci nějakého drogového barona zavraždili ženu, tak vytáhl z pouzdra kytaru, vyměnil ji za samopal a vyrazil na cestu osobní msty (EL MARIACHI). Polorozpadlá městečka a vísky čistil od grázlů a šlo mu to hezky od ruky, jenže pak narazil na dívku svých snů (Salma Hayeková) a především svého bratra. Šťastné setkání se nekonalo, protože právě on stál za všemi zločiny, které Mariachi trestal (DESPERADO).

Po patřičně bouřlivé výměně názorů se Mariachi usadil a nechtěl nic jiného, než žít v klidu se svou ženou a dcerou. Nebyla by to ale žijící legenda, kdyby nepřitahovala problémy tak nějak mimochodem. A tak tajemnému hráči na kytaru není klidu přáno. Musí se sebrat a znovu vydat na spletitou cestu, na jejímž konci už není osobní uspokojení z krevní msty, ale daleko ušlechtilejší myšlenka svobody všech lidí.

Robert Rodriguez tak v duchu postmoderny pouhého zbojníka, který mu před lety zajistil lístek do Hollywoodu, pasuje na národního hrdinu. Dělá to ale způsobem přinejmenším netradičním. KDYSI DÁVNO V MEXIKU se za prvé v několika scénách snaží připomenout legendární TENKRÁT NA ZÁPADĚ (všimněte si originálních názvů: Once Upon Time in the West, Once Upon Time in the Mexico). Za druhé nejde o „one man show“, jak by se dalo předpokládat.

Samotný Mariachi vlastně ani není hlavní postavou, co víc, Rodriguez záměrně stylizovaný a přeplácaný snímek zabydlil množstvím postav, které by vystačilo na celou ságu. Navíc se nejedná o žádné sidekicky, tichošlápky a přicmrndávače. Hrdinova láska Carolina je od začátku brána jako ta, která se objeví, když je její milý v nesnázích. Narcistický a pološílený agent CIA (Johnny Depp si v téhle roli evidentně užíval) střílí kuchaře na potkání. Překrásná agentka protinarkotického (Eve Mendesová) si jen tak k tělu nepustí, pobaví i Mexikem zničený desperát Mickeyho Rourka.

Největší zajímavost Rodriguezovy podívané je ale zároveň její největší slabosti. Tyhle (a všechny ostatní) postavy by s přehledem snesly vlastní film, který by jejich příběh zachytil. Rodriguez si to uvědomuje a u některých postav se o něco takového dokonce pokouší. Ale na příliš malém prostoru se mu to bohužel snad ani nemohlo podařit: postav je příliš mnoho a navíc tím trpí samotný příběh Mariachiho.

Proto hodně záleží na tom, jak k filmu KDYSI DÁVNO V MEXIKU přistupujete. Jestli se Rodriguez pokoušel o podobně nadnesenou poctu jako Tarantino s KILL BILL a trochu se mu to vymklo, si netroufám odhadnout. Jako přestylizovaná legrácka film funguje sice ne zcela perfektně, ale stále ještě se ctí. Jestli vám pojem „béčkový film“ vůbec nic neříká, smiřte se s tím, že DESPERADO je pryč. Pokud je opak pravdou, buďte k tomuto filmu milí. Protože on dokáže být na oplátku v některých filmech až roztomilý.

Once Upon Time In The Mexico
USA 2003
režie: Robert Rodriguez