Filmová recenze: Horem pádem

Po Šakalích létech, Pelíškách, Musíme si pomáhat a Pupendu se Jan Hřebejk poprvé vypravil do současnosti. Asistovala mu přitom celá plejáda hvězd českého filmu. Chvílemi to zní jako Pulp Fiction, chvílemi to nudí, Milčo.

František: "Vždyť je černej!"
Milča: "On ještě vybledne, trošku.“
František: "Michael Jackson utratil milióny dolarů, aby vyblednul.“

Já jsem třeba netopýra nežral. Ale to s tím nemá co dělat. Goran (Zdeněk Suchý) a Milan (Jan Budař), dvojice pašeráků lidí, právě vyklopila poslední várku kdesi v českém lese. Přirozeně se slovy "Germany here". Přirozeně v rychlosti a celkem neohleduplně. A když o pár minut později najde dvojice v útrobách náklaďáku zapomenuté novorozeně, vyjde přirozeně najevo, že Milan to posral.

Ještě, že je dítě komu prodat. Přitroublá Milča (Nataša Burgerová) dítě mít nemůže, ale zoufale potřebuje. František (Jiří Macháček), taky známý jako Bejk, je coby abstinující sparťanský hooligan v podmínce, takže adopce nepřipadá v úvahu. A kolem se potlouká další železný Sparťan (a rasista) starý známý Plukovník (démonický Jaroslav Dušek) i cizí grázlovitý blbeček Eman (Pavel Liška).

machiTo rodina profesora Horeckého žádné dítě nekupuje a může se proto ze začátku jevit jako docela spořádaná. Jenže to by nesměl pan profesor (Jan Tříska) zkolabovat a chtít se rozvést. Rozvést se s prakticky bývalou manželkou (Emília Vašáryová v roli Věry Horecké) a vzít si svoji současnou družku (Ingrid Timková coby Hana). Dcera Lenka (Kristýna Liška-Boková) se tak dozvídá, že má nevlastního bratra Martina z Austrálie (Petr Forman). Dobrý den, já jsem bratr. Těší mě, sestra.

Film začíná jako komedie, která pro nějaký ten vulgarismus rozhodně nejde daleko, sere na konvence a jede. Pak se ale mění na drama. Přitom nejde ani tolik o to, že koupě dítěte má nevyhnutelně nějaké následky. Horem pádem sleduje v podstatě dvě dějové linie (jejich protagonisté se během filmu potkávají, mluví spolu nebo kolem sebe jen tak projdou). Obě linie by přitom vystačily na samostatný (lepší?) film (třeba "Milča Fiction" nebo "Ale rozvod nebude") a gesta některých postav by pak nemusela vycházet naprázdno.

zenyProtože v rámci zachování určité stopáže tak teď působí. Film je příliš útržkovitý. Místy jsem měl spíš pocit jako bych sledoval sérii hereckých etud. Ztrestání nesympatického Emana šikovným turistou – karatistou je určitě spravedlivé a příjemné, ale nemá snad ani pořádný smysl a přichází ve chvíli, kdy už mi to bylo jedno.

Scéna "rodinného" setkání je sice technicky zajímavá, ale zbytečně dlouhá. Což podtrhuje i následný dialog mezi matkou a synem. Matčino rázné ne by vyznělo daleko razantněji, kdyby se tolik neprotahovalo a nekonečně nerozpitvávalo. Horem pádem se prostě místy dost vleče a situaci nezachrání ani výborné herecké výkony.

Zoufale se ještě ptám, kde jsou laskavost a závěrečný optimismus tolik typické hlavně pro Pelíšky ale i pro Pupendo? Kde je slušné vychování, jehož špetkou oplýval snad i kolaborantský úlisník v Musíme si pomáhat? Každá z postav filmu je svým způsobem necitlivý hajzl. V porovnání s multikulturní Austrálií proto pak Česko jako země rasistů, zlodějů a lhářů. Nasrat? Tak jo… Horem pádem má sice několik hodně vtipných hlášek, ale komedie to rozhodně není!

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Horem pádem
Česká republika 2004