Filmová recenze: Zkáza Titaniku 3D (IMAX)

James Cameron se před časem po oscarové žni znovu vydal k vraku nejslavnější lodi v dějinách, aby natočil strhující dokument o pýše, která předcházela krutý pád. Díky technologii IMAX můžete vidět všechno téměř na chlup stejně, jako to viděl on.

"Připravte se na skutečnou realitu."

3D filmy jsou zajímavá zábava. Tedy zábava, většinou se snaží i o něco víc. Dokumenty, které posílají školní mládež do africké buše, na dno oceánu, na Měsíc nebo dokonce do prehistorie, mohou díky technologii IMAX zprostředkovat to, co obyčejný dokumentární seriál nedokáže. Pocit, že je divák při tom. Záleží jen na něm samotném, nakolik se nechá unést.

Cameronův dokument Zkáza Titaniku se nezatěžuje podrobnostmi. Není důležité jak přesně se to stalo, od toho máme jiné dokumentární filmy. Cameron se snaží co nejvěrněji přiblížit atmosféru napětí před prvním potopením i to, jak posádka znovu a znovu žasla, když měla čtyři kilometry pod mořskou hladinou vrak Titaniku téměř na dosah. Stejně jako průvodce snímkem Bill Paxton, i divák může mít pocit, že „skoro stačí jen natáhnout ruku a lodi se dotknout“.

cameronKdyž Cameron exkluzivní záběry potopené lodi servíruje jako na stříbrném podnose, není čas na nic jiného. Bohužel se mu ale tohle téma zdálo na víc než čtyřiceti minutový dokument málo. Na scénu se proto dostávají i přízračně průsvitné postavy představující utopené cestující (odtud původní název) a počítačové animace.

Dramatická záchrana uvízlého robota je skvělá příležitost vnést do filmu i trochu „opravdové“ akce. Ale záběry druhého – fungujícího robota celkem pochopitelně vypadají mírně řečeno nezajímavě (zaměnitelně s domácím videem ze záchodové trubky), takže přichází na řadu už zmíněná animace. Nezbývá než žasnout nad důmyslným záchranným plánem, nijak zvlášť napínavé to ovšem není.prid

A tak jediné dvě chvíle, u kterých celé hlediště svorně vyjeklo případně uhýbalo stranou, jsou čistě pro efekt zařazené scény letícího lana a pohybujícího se ramena jedné z ponorek. Co naplat, železné chapadlo „hrozivě ohrožující“ přítelkyni a  pak i vás je tím nejlepším zážitkem, který si většina z IMAXU odnese.

Co je to IMAX

V případě Cameronova dokumentu se jedná o IMAX 3D (existují ještě další dva druhy IMAX a IMAX Dome). V IMAXu 3D jsou synchronně dvěma projektory promítány dva pásy filmu (velmi zjednodušeně řečeno). Na každém pásu je zaznamenán obraz „pro jedno oko“. Obraz divák sleduje speciálními brýlemi s filtry shodnými s filtry na projektorech. Díky tomu vzniká dojem trojrozměrného obrazu. Podrobný materiál o technologii IMAX, pražském sálu IMAX i filmech v tomto formátu najdete na www.filmpub.cz.

Titanic 3D: Ghost of the Abyss
USA 2003
režie: James Cameron